Crescendo rulettaa

Pitkät lopussa kiihtyvät lenkit ovat kova sana maratonin harjoittelussa. Nyt on asialla 2.08 -maratoonari Röthlin: 35 kilometrin lenkkejä, joiden päätteeksi viisi tonnin vetoa (1). Samassa lehdessä, missä kerrotaan maailmanmestaruusmaratonin kolmosen harjoittelusta, euroopanmestaruusmaratonin ykkönen tuulettaa tervetulleesti maansa kolmenkymmenen vuoden taakse jumahtaneita asenteita ja harjoituskuvioita (2).

1) Hannus, M. 2007: Tarkka kuin sveitsiläinen kello: Viktor Röthlin. Juoksija 10: s. 68-70

2) Holmén, J. 2007: Lääkkeitä kestävyysjuoksun lamaan: kovemmin, nykyaikaisemmin, ammattimaisemmin. Juoksija 10: s. 38-40.

Aiempaa crescendo-juttua

Advertisements

2 vastausta to “Crescendo rulettaa”

  1. tammisuo Says:

    Cresendo kehittää solujen aerobista-aineenvaihduntaa. Ei ehkä niinkään ajatuksella, että kiihdytetään,vaan aloitetaan hitaammin ja iisimmin.

  2. nopoles Says:

    Kenialaisten juoksumenestyksen salaisuus?

    Uudessa Juoksija-lehdessä (etsin viitteen ei ole nyt käsillä) kerrotaan kenialaisesta tyylistä harjoitella, rauhallinen aamulenkki ja pidempi pääharjoitus. Aamulenkki on usein kello kuusi (suahiliksi kello kaksitoista, koska silloin tulee aina aamu ja valoisaa) ja se voi tosiaan käynnistyä todella rauhallisesti, mutta lopussa vauhti voikin kiihtyä aika haipakaksi. Niin voi olla kenialaiseen meininkiin perehtyneen Simo Wannaksen mukaan kenialaisen juoksijan ”tunti” ei ole niin tarkka vaan esimerkiksi 80 minuuttia.

    Päivän pääharjoitus voi olla jo kello kymmenen (suahiliksi kello neljä), joten rauhallisesta aamulenkistä ei ihan täysin ole palaudettu, mutta verryttely on jo kätevästi hoidettu. Pääharjoitus kestää tyypillisesti kaksi ”tuntia”. Harjoitukset ovat joskus kovempia ja joskus kevyempiä, mutta hyvin usein pääharjoituksissakin loppua kohti kiihdytetään vauhtia.

    Niin ja melkein kaikki juoksuharjoituksethan tehdään porukassa.

    Paljon juoksijoita, motivaatio korkealla, porukan sparrausta yhteislenkeillä, perinnöllisesti kestävyysjuoksuun sopiva fysiologia ja anatomia – ja crescendo. Siinäpä ne kenialaisten juoksumenestyksen avaimet lienevät.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: